På bloggen kommer ni att ha möjlighet att läsa information från mentorer och undervisande lärare. Syftet med bloggen är inte att vara ett diskussionsforum. Om ni har frågor och funderingar ber vi er kontakta oss via mail eller telefon. Vi önskar att ni tittar in på bloggen minst en gång i veckan, gärna oftare

tisdag 6 januari 2015

Ny termin - ny uppgift i svenska

Välkomna tillbaka till en ny termin. Jag hoppas att ni har haft ett avkopplande jullov, men också att DU har funderat lite över dina mål och ditt fokus för kommande termin.

Innan jullovet fick ni välja en bok från bokjuryn. En del av er har säkert läst lite i denna under jullovet och andra kommer att börja nu för under de kommande två veckorna kommer ni att läsa, läsa och läsa. Varje lektion i svenska läser vi, men jag förväntar mig också att ni läser hemma. Alla ska ha hunnit minst en bok under dessa veckor. En av böckerna ska ni sedan muntligt redovisa i ett filmklipp; ja ni ska spela in er själva när ni berättar om er bok. Detta klipp, som ska vara fem minuter långt, ska ni sedan dela med mig på google drive via adressen 62lindaekman@gmail.com senast måndag v.5. Vad ni ska ta upp i er bokanalys ska vi prata om på de kommande lektionerna. 

Konkreta mål

Undervisning
Bedömning
Kunskapskrav E (MINST att uppnå)
Vi går igenom kraven för C och A på lektionen

I detta arbetsområde ska vi arbeta med:
Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv.

Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare
Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare
Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer

Individuell läsning i två veckor av valfri bokjurybok

Genomgång av mall för bokanalys

Feedback av klasskamrat samt lärare av innehållet i din bokanalys

Muntlig bokanalys: innehåll och framförande



Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texter särdrag. Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll med vis koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande läsförståelse. Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk.

Dessutom kan eleven förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

































Parallellt med denna bokläsning ska ni arbeta med att repetera några skrivregler som ni behöver kunna. Ni kommer att få lite olika uppgifter beroende på vad ni behöver repetera, men häftet med skrivregler ska vara inlämnat senast fredag v. 4, så ni behöver ha ett högt tempo på lektionerna.

Jag ser fram emot att få se en massa intressanta filmklipp!!/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.