1. Svenska språkets utveckling
2. Var kommer alla ord ifrån? (Hur bildar vi nya ord, varifrån lånar vi ord)
3. Språk i språket (dialekter, maktspråk, kvinnligt/manligt, svordomar/slang)
Kunskapskrav:
E: Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag
C: Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag
A: Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag
Bedömningsuppgifterna kommer att vara tre till antalet och tillsammans bli ett betyg i språkhistoria:
1. Test - svensk språkhistoria
2. Inlämning av reflekterande frågor
3. Fördjupningsuppgift - ska vara bild+text, eller bild+text
Till på måndag ska ni läsa alternativt lyssna i Portal s.256-261 och skriftligt lämna in dina tankar om frågorna på s. 259 (fråga 1-2-3), s. 260 (fråga 1) och s.261 (fråga 1-2).
Linda
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.